Klasy samochodów pożarniczych, podział i ich budowa cz.I
Hej :)
Witajcie w sobotnie późne popołudnie. Dziś dodam dość obszerny post, w którym dowiecie się, jak się klasyfikuje samochody pożarnicze, do czego są wykorzystywane i jaka jest ich budowa. Podzielę go na dwie części. W pierwszej przedstawię klasyfikację samochodów pożarniczych ze względu na masę pojazdu i rodzaj terenu, w którym są wykorzystywane, a także pokrótce omówię wyposażenie pojazdu ratowniczo-gaśniczego, samochodu specjalnego, drabiny mechanicznej, podnośnika hydraulicznego, samochodu ratownictwa technicznego i samochodu ratownictwa chemicznego. W drugiej części omówię wyposażenie pozostałych pojazdów wykorzystywanych w Straży Pożarnej.
Istnieją 3 klasy samochodów pożarniczych ze względu na ich masę całkowitą:
1. Klasa lekka - pojazdy o masie do 7,5 tony DMC,
2. Pojazdy średnie - o masie od 7,5 do 16 ton DMC,
3. Pojazdy ciężkie - o masie powyżej 16 ton DMC.
Kolejna klasyfikacja samochodów pożarniczych dotyczy terenu, w jakim są wykorzystywane. Wyróżniamy tu:
1. Pojazdy miejskie - mają niskie zawieszenie, opony nadające się do jazdy po asfalcie, ciężkie do jazdy po bezdrożach,
2. Pojazdy uterenowione - pojazdy z wysokim zawieszeniem, jednak nadające się zarówno do jazdy w miastach, jak i po trudnym terenie,
3. Pojazdy terenowe - pojazdy z reguły bardzo duże, ciężkie, do jazdy miejskiej z reguły niewykorzystywane, stosuje się je do dojazdu w bardzo trudnym terenie, mają wysokie zawieszenie i bardzo grube opony.
W zależności od zastosowania danego pojazdu możemy wyróżnić:
1. Pojazdy ratowniczo-gaśnicze:
- z pompą - wyposażone są w pompę pożarniczą, zbiornik na wodę o pojemności od 1000 litrów (pojazdy lekkie), do nawet 11000 litrów (pojazdy ciężkie), jak również inny sprzęt wykorzystywany w akcjach ratowniczo - gaśniczych, np. linie gaśnicze W75 i W52, szybkie natarcie, tłumice, bosaki do odgarniania tlącego się podłoża, a także zbiornik na środek pianotwórczy stanowiący z reguły 10% masy zbiornika na wodę, układ kabiny w pojeździe jest 1+1+4, czyli kierowca, dowódca i czterech ratowników
- samochody tzw. specjalne - ze specjalistycznym sprzętem, a także dodatkowymi środkami gaśniczymi lub bez nich, układ taki sam jak w pojazdach z pompą
2. Samochody z drabiną mechaniczną i/lub podnośnikiem hydraulicznym:
- drabina mechaniczna - jest to konstrukcja wysuwana z przęsłami w kształcie drabiny, może być z koszem lub bez niego, układ kabiny jest z reguły 1+1+1, czyli kierowca, dowódca i jeden ratownik,
Komentarze
Prześlij komentarz