Klasy samochodów pożarniczych, podział i ich budowa cz.I

 Hej :)

Witajcie w sobotnie późne popołudnie. Dziś dodam dość obszerny post, w którym dowiecie się, jak się klasyfikuje samochody pożarnicze, do czego są wykorzystywane i jaka jest ich budowa. Podzielę go na dwie części. W pierwszej przedstawię klasyfikację samochodów pożarniczych ze względu na masę pojazdu i rodzaj terenu, w którym są wykorzystywane, a także pokrótce omówię wyposażenie pojazdu ratowniczo-gaśniczego, samochodu specjalnego, drabiny mechanicznej, podnośnika hydraulicznego, samochodu ratownictwa technicznego i samochodu ratownictwa chemicznego. W drugiej części omówię wyposażenie pozostałych pojazdów wykorzystywanych w Straży Pożarnej.

Istnieją 3 klasy samochodów pożarniczych ze względu na ich masę całkowitą:

1. Klasa lekka - pojazdy o masie do 7,5 tony DMC,

fot. samochód ratowniczo-gaśniczy lekki


2. Pojazdy średnie - o masie od 7,5 do 16 ton DMC,

fot. średni samochód ratowniczo-gaśniczy


3. Pojazdy ciężkie - o masie powyżej 16 ton DMC. 

fot. ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy

Kolejna klasyfikacja samochodów pożarniczych dotyczy terenu, w jakim są wykorzystywane. Wyróżniamy tu:

1. Pojazdy miejskie - mają niskie zawieszenie, opony nadające się do jazdy po asfalcie, ciężkie do jazdy po bezdrożach,

fot. samochód ratowniczo-gaśniczy miejski


2. Pojazdy uterenowione - pojazdy z wysokim zawieszeniem, jednak nadające się zarówno do jazdy w miastach, jak i po trudnym terenie,

fot. samochód średni ratowniczo-gaśniczy, uterenowiony


3. Pojazdy terenowe - pojazdy z reguły bardzo duże, ciężkie, do jazdy miejskiej z reguły niewykorzystywane, stosuje się je do dojazdu w bardzo trudnym terenie, mają wysokie zawieszenie i bardzo grube opony.


fot. średni samochód ratowniczo-gaśniczy z napędem terenowym 4x4



W zależności od zastosowania danego pojazdu możemy wyróżnić:

1. Pojazdy ratowniczo-gaśnicze:

- z pompą - wyposażone są w pompę pożarniczą, zbiornik na wodę o pojemności od 1000 litrów (pojazdy lekkie), do nawet 11000 litrów (pojazdy ciężkie), jak również inny sprzęt wykorzystywany w akcjach ratowniczo - gaśniczych, np. linie gaśnicze W75 i W52, szybkie natarcie, tłumice, bosaki do odgarniania tlącego się podłoża, a także zbiornik na środek pianotwórczy stanowiący z reguły 10% masy zbiornika na wodę, układ kabiny w pojeździe jest 1+1+4, czyli kierowca, dowódca i czterech ratowników

fot. średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem wodnym i autopompą


- samochody tzw. specjalne - ze specjalistycznym sprzętem, a także dodatkowymi środkami gaśniczymi lub bez nich, układ taki sam jak w pojazdach z pompą

fot. samochód specjalny, tzw. przeciwgazowy

2. Samochody z drabiną mechaniczną i/lub podnośnikiem hydraulicznym:

- drabina mechaniczna - jest to konstrukcja wysuwana z przęsłami w kształcie drabiny, może być z koszem lub bez niego, układ kabiny jest z reguły 1+1+1, czyli kierowca, dowódca i jeden ratownik,

fot. drabina mechaniczna

- podnośnik hydrauliczny - to konstrukcja składana z koszem ratowniczym, składająca się z jednego sztywnego lub wysuwanego elementu, montowane obrotowo na podstawie, brak jest tu przęseł w kształcie drabiny, układ taki sam jak w pojeździe z drabiną

fot. podnośnik hydrauliczny

- samochody ratownictwa technicznego - posiadają wyposażenie usprawniające prowadzenie akcji ratowniczych, np. poszukiwanie i ratowanie osób, a także usuwanie skutków wypadków. Na wyposażeniu takiego samochodu znajdują się m.in. wyciągarki hydrauliczne, narzędzia ułatwiające dostęp do osoby poszkodowanej, czyli nożyce hydrauliczne, rozpieracze ramieniowe, piły do betonu i stali i wiele innych elementów ratunkowych. Kabina albo załogowa, czyli 1+1+4, albo trzyosobowa w układzie 1+1+1, czyli kierowca, dowódca zastępu i jeden ratownik. 
fot. samochód ratownictwa technicznego

- samochód ratownictwa chemicznego - na wyposażeniu tego pojazdu znajdują się m.in.: torba medyczna PSP-R1, pompy chemiczne, kamery termowizyjne, detektory do pomiarów stężeń substancji niebezpiecznych, agregat prądotwórczy wraz z oprzyrządowaniem (przedłużacze, rozdzielacze, przełączniki), lampy i reflektory do oświetlania terenu, zestaw zbiorników do ograniczania rozlewów, zestaw proszków neutralizujących rozlewy, narzędzia ślusarskie, a także zestaw ochrony dróg oddechowych izolujący i filtrujący i wiele innych elementów. Kabina najczęściej załogowa.
fot. samochód ratownictwa chemicznego
Istnieją też inne pojazdy w Straży Pożarnej, które omówię w następnym poście, a tym czasem miłego wieczorku Wam życzę, trzymajcie się ciepło.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Najnowszy nabytek OSP KSRG Czermno

Napaść na funkcjonariusza publicznego - konsekwencje prawne

Samochody na wyposażeniu JRG w Końskich