Chwyt Rauteka - czym jest i jak go prawidłowo wykonać

Hej moi Drodzy Czytelnicy,

Witajcie w piątkowy wieczór. Dziś będzie bardzo ważny post. Pewnie każdy z Was widział wypadek komunikacyjny. Wyciągając poszkodowanego z pojazdu biorącego udział w takim wypadku często stosuje się tzw. chwyt Rauteka. Brzmi strasznie, co? Ale spokojnie nie jest aż tak trudny jak obco brzmi jego nazwa. Pokażę Wam krok po kroku, jak go prawidłowo wykonać. 

Chwyt Rauteka jest powszechnie stosowanym chwytem ratowniczym, który służy do ewakuacji osoby poszkodowanej z miejsca zagrażającego jej życiu, z którego nie jest ona w stanie samodzielnie się oddalić. Tak brzmi najprościej definicja chwytu Rauteka. 

Przed przystąpieniem do wykonania chwytu Rauteka trzeba wykonać trzy rzeczy:

- wstępnie ocenić stan poszkodowanego, czyli sprawdzić oddech i tętno na szyi i ręce,

- zabezpieczyć miejsce zdarzenia, czyli postawić trójkąt ostrzegawczy (jeśli jest to wypadek komunikacyjny), a także zadbać o własne bezpieczeństwo,

- zaalarmować odpowiednie służby, czyli pogotowie, straż pożarną (jeśli jest wyciek płynów z auta), a także policję.

Pokażę Wam dwie pozycje, w jakiej można wykonać chwyt Rauteka:

Kiedy poszkodowany leży, powinno się:

- przykucnąć lub klęknąć za jej głową,

- wsunąć ręce pod jej ramiona lub w okolicy łopatek,

- podnieść poszkodowanego do pozycji półsiedzącej, podciągnąć i oprzeć na siebie,

- wsunąć jedną rękę poszkodowanego pod jego własną pachę po przeciwnej stronie,

- wsunąć obie ręce pod pachy i chwycić odpowiednio za przedramię i nadgarstek nachwytem,

- podnieść się,

- podnieść ofiarę (pamiętając, żeby podnosić ofiarę z tzw. kolan, a nie z kręgosłupa),

- iść tyłem w uścisku razem z poszkodowanym, pamiętając o stabilizacji głowy i odcinka szyjnego kręgosłupa,

- na końcu podejmujemy kolejne czynności ratunkowe.

Prościej jest, gdy poszkodowana osoba znajduje się w samochodzie. Wtedy należy:

- wyłączyć silnik, odpiąć pasy bezpieczeństwa, a także delikatnie pochylić poszkodowanego do przodu, by uzyskać dostęp od tyłu na chwyt Rauteka,

- kiedy poszkodowany znajduje się na fotelu kierowcy po lewej stronie, prawą rękę wsuwamy pod jej prawą pachę i nachwytem chwytamy jej prawe przedramię,

- w przypadku, gdy poszkodowanym jest kierowca, lewą rękę wsuwamy pod jego lewą pachę i chwytamy prawy nadgarstek lub żuchwę w celu stabilizacji głowy, z jednoczesnym oparciem ofiary o własne ciało,

- unosimy kierowcę, przesuwamy w swoją stronę i ewakuujemy z pojazdu,

fot. chwyt Rauteka



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Najnowszy nabytek OSP KSRG Czermno

Napaść na funkcjonariusza publicznego - konsekwencje prawne

Klasy samochodów pożarniczych, podział i ich budowa cz.I