Firmy - producenci wozów bojowych w Polsce - cz. IV - firma Szczęśniak
Hej,
Witajcie Kochani w ostatniej części mojego cyklu o firmach produkujących wozy strażackie w Polsce. Dziś będzie bardzo długi post, w którym opiszę firmę Szczęśniak. Historia przedsiębiorstwa rozpoczęła się w 1992 roku, kiedy to w Kuźni Raciborskiej doszło do bardzo rozległego pożaru lasu. Niejako stał się on impulsem do stworzenia firmy pod nazwą "Budowa Pojazdów Specjalnych Zbigniew Szczęśniak. Początkowo firma zajmowała się remontami wozów bojowych innych firm, z czasem niezbyt liczna jej załoga zaczęła zajmować się wytwarzaniem wozów własnej produkcji.
W 1993 roku przedsiębiorstwo wyprodukowało pierwszy średni samochód gaśniczy wodno-pianowy na podwoziu Stara 244L z kabiną załogową własnej produkcji, konstrukcji oraz montażu.
W 1996 roku przedsiębiorstwo przeniosło swoją działalność do nowej hali produkcyjnej o powierzchni 4500 metrów kwadratowych, mieszczącej się w Bielsku-Białej w dzielnicy Wapienica. Dzięki temu firma rozszerzała swoją działalność.
W 2004 roku firma wyprodukowała pierwsze Honkery do wykrywania skażeń dla Sił Zbrojnych RP, JRG Kraków otrzymał pierwszy kraju samochód dla grup ratownictwa wysokościowego na podwoziu Unimog, a oferowanym pojazdem stał się Mercedes Benz Atego 1325 AF.
W 2005 roku dostarczono dla ZSP Surkus ciężkie samochody na podwoziu Mercedes Actros 3341 z systemem piany sprężonej. Dla Szkoły Aspirantów w Bydgoszczy dostarczono Mercedes Benz Unimog U4000, do wojska trafił ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Mercedes Actros 2746, a do krajowych jednostek trafiła partia lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych na podwoziu Mitsubishi Fuso Canter.
W 2006 roku samochody firmy trafiły do Czech, na Słowację oraz na Białoruś, a także dla Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego.
2007 rok to czas produkcji samochodów elektrycznych MELEX dla fundacji Edura, do Czech trafia partia samochodów średnich na podwoziu MAN-a TGM 15.280. Na lotnisko w Łodzi trafia pierwszy lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Scania R480. Przedsiębiorstwo GAZ System otrzymuje partię samochodów warsztatowych na podwoziu Unimoga.
W 2008 roku firma przekształca się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, tym samym zmieniając swoją nazwę na Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak Sp. z.o.o.
W 2011 roku przedsiębiorstwo rozszerza flotę o podwozia IVECO EUROCARGO, pierwsze trafiło do OSP Prochowice, a 18 kolejnych samochodów zasiliło Wojskową Straż Pożarną. W tym samym roku wyprodukowano 10 samochodów do pożarów lasów dla Łotewskiej Straży Pożarnej na podwoziu Unimog, a do Czeskiej Straży Pożarnej trafiło 14 nośników kontenerowych.
Rok 2012 jest ostatnim rokiem w zakładzie produkcyjnym w Wapiennicy.
W 2013 roku w Komorowicach Krakowskich w Bielsku-Białej, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oddano do użytku nowoczesny zakład produkcyjny przedsiębiorstwa Szczęśniak. Nazwa przedsiębiorstwa została skrócona do SZCZĘŚNIAK POJAZDY SPECJALNE SP. Z.O.O i firma wprowadziła znak graficzny nawiązujący do litery S. Do Gruzji trafił samochód na podwoziu MAN TGM 18.240 w układzie 4x2, firma dokonała montażu żurawia morskiego EFFER 8x8 dla MPK Wrocław, Żandarmeria Wojskowa odbiera pierwszą partię ambulansów kryminalistycznych, a dla poznańskich nurków trafia pierwszy specjalistyczny samochód.
W 2014 roku do Rumunii trafia 6 pojazdów MAN TGM, do Gruzji dostarczono samochody warsztatowe, do Kutaisi trafiają samochody lotniskowe, Iveco Eurocargo trafiają do Konga.
W 2016 roku nastąpił spadek ilości krajowych przetargów. Na Filipiny dostarczono samochody dowodzenia i łączności, do Etiopii samochody gaśnicze, a do Jordanii mobilne pojazdy warsztatowe. Port w Modlinie wzbogacił się o samochód pirotechniczny Iveco Daily, a Siły Zbrojne zyskały kontenery dla nurków.
W 2017 roku krajową flotę rozszerzono o samochody Renault D. Do Iraku trafia samochód Renault K500 6x6, na Filipiny dostarczono samochody ratowniczo-gaśnicze i ratownictwa technicznego MAN TGM, a Siły Zbrojne RP otrzymują samochody Renault D12.
W 2018 roku rozszerzono firmę o drugą halę produkcyjną, a także przestrzeń biurową. Realizowane są duże zamówienia dla Państwowej Straży Pożarnej, produkowane są też podwozia Scanii,
2019 rok to okres, w którym oddano do użytku nową przestrzeń produkcyjną oraz biurowiec. Wyprodukowano dla KM PSP w Krakowie setny egzemplarz średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego Renault D, firma dostarcza również samochody dowodzenia i łączności na podwoziu Iveco Daily, a także produkuje samochody do rozpraszania zamieszek.
W 2020 roku firma podpisuje umowę, stając się producentem samochodów lotniskowych.
W moim powiecie 3 jednostki posiadają samochody z zabudową Szczęśniak.
Pierwszą, którą opiszę, jest jednostka OSP KSRG Ruda Maleniecka. Posiada ona średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego GBA-Rt na podwoziu Iveco Eurocargo 4x4. Pojazd posiada zbiornik na wodę o pojemności 3500 litrów, 350 litrów środka pianotwórczego, autopompę o wydajności 2700 litrów/minutę, armaturę wodno-pianową, torbę PSP-R1, zestaw ratownictwa technicznego i wiele innego sprzętu.
Kolejna jednostka, którą opiszę, to Miejska Ochotnicza Straż Pożarna w Stąporkowie. Dysponuje ona średnim samochodem ratowniczo-gaśniczym ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego GBA-Rt Renault D16. Pojazd posiada zbiornik na wodę o pojemności 3000 litrów, armaturę wodno-pianową, 300 litrów środka pianotwórczego, autopompę o wydajności 2846 litrów na minutę, działko wodno-pianowe, zestaw ratownictwa technicznego, torbę PSP-R1, kliny, podpory, a także wiele różnego sprzętu ratowniczego.
Samochód z Końskich ma też zbiornik 3500, tak jak w Rudzie Malenieckiej. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńGerard