Opcjonalnie grupa ma do dyspozycji również dwie przyczepy: ratownictwa chemicznego i dekontaminacyjną.

Specjalistyczna
Grupa Ratownictwa Wysokościowego ‘KRAKÓW-3’ – jedna z trzech
tego typu grup w strukturach małopolskiej straży pożarnej. Została powołana na
bazie sił i środków Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 3 w Krakowie. Realizuje
poziom gotowości operacyjnej A,B,S.
Obszar chroniony
poziomu A obejmuje miasto Kraków oraz powiaty: krakowski, myślenicki, wadowicki,
oświęcimski, chrzanowski, wielicki, proszowicki, olkuski, miechowski i w
województwie świętokrzyskim powiat kazimierski.
Obszar chroniony
poziomu B obejmuje województwo małopolskie bez miasta Tarnów i powiatów:
tarnowskiego, gorlickiego i dąbrowskiego; w województwie śląskim powiat
żywiecki; w województwie świętokrzyskim powiat kazimierski.
Obszar chroniony
poziomu S, czyli wykonywanie czynności ratowniczych i innych zadań wymagających
zastosowania technik linowych i sprzętu specjalistycznego z pokładu śmigłowca
obejmuje obszar w promieniu 150 kilometrów od Krakowa.
W skład grupy
wchodzą następujące pojazdy:
303[K]71 – lekki
samochód ratownictwa wysokościowego SLRWys Ford Ranger.
Posiada na swoim
wyposażeniu cały sprzęt niezbędny do działań ratowniczych Specjalistycznej
Grupy Ratownictwa Wysokościowego oraz sprzęt ochrony dróg oddechowych, mierniki
wielogazowe, zestaw do znakowania terenu lądowiska i wiele innych.

303[K]72 – średni
samochód ratownictwa wysokościowego SRWys Mercedes Benz Unimog U5000
Posiada wyciągarkę
hydrauliczną o uciągu 6 ton. Zabudowa pojazdu jest podzielona na przedział
załogi przystosowany do transportu pięciu osób i przedział sprzętowy, w którym
znajduje się szereg sprzętu ratownictwa wysokościowego, sprzęt do współpracy ze
śmigłowcem, aparaty OUO, mierniki osobiste skażenia powietrza, nosze itp.
Dodatkowo pojazdem
można ewakuować jednocześnie dwie osoby poszkodowane na noszach lub na deskach
pod opieką dwóch ratowników i lekarza.
Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego ‘LIMANOWA’ - działa od 2007 roku na bazie Jednostki Ratowniczo –
Gaśniczej w Limanowej. Obecnie liczy 19 funkcjonariuszy.
Realizuje poziom
gotowości operacyjnej A.
Obszar chroniony obejmuje powiaty: limanowski, suski,
nowotarski i tatrzański.
W skład grupy wchodzi jeden samochód:
451[K]71
– Lekki samochód ratownictwa wysokościowego Ford Ranger.
Posiada
bagażnik dachowy, wyciągarkę o uciągu ponad czterech ton, a w przestrzeni
ładunkowej przewożony jest typowy sprzęt ratownictwa wysokościowego, drabinka,
aparaty powietrzne, torba PSP R1 itp.
Specjalistyczna
Grupa Ratownictwa Wysokościowego ‘KRYNICA’ – została powołana w 2007 roku,
funkcjonuje na bazie Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Krynicy-Zdroju, która
znajduje się w strukturach Komendy Miejskiej PSP w Nowym Sączu. Realizuje ona
poziom gotowości operacyjnej A.
Obszar chroniony
obejmuje miasto Nowy Sącz oraz powiaty: nowosądecki i gorlicki.
W skład grupy
wchodzi jeden samochód:
343[K]71 – lekki
samochód ratownictwa wysokościowego SLRWys Ford Ranger.
Posiada bagażnik
dachowy, wyciągarkę o uciągu ponad czterech ton, a w przestrzeni ładunkowej
przewożony jest typowy sprzęt ratownictwa wysokościowego, drabinka, aparaty
powietrzne, torba PSP-R1 itp.
Specjalistyczna
Grupa Ratownictwa Technicznego ‘TARNÓW’ – jedna z trzech tego typu grup
działających na terenie województwa małopolskiego. Została powołana w 2014 roku
na bazia Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych nr 1 i 2 w Tarnowie. Realizuje ona
poziom gotowości operacyjnej A.
Obszar chroniony
obejmuje miasta Tarnów i Nowy Sącz oraz powiaty: tarnowski, brzeski,
nowosądecki, gorlicki i dąbrowski.
W skład grupy
wchodzą:
362[K]44 – średni
samochód ratownictwa technicznego SRt Scania P370/PS Szczęśniak
Wyposażony jest w
żuraw o maksymalnym udźwigu 1000 kilogramów przy maksymalnym wysięgu, wyciągarkę,
generator prądu, agregat prądotwórczy, trzy zestawy narzędzi hydraulicznych
firmy LUKAS, podpory stabilizacyjne, poduszki pneumatyczne, zestaw pilarek,
zestaw PSP-R1, defibrylator, zestaw ratownictwa wysokościowego, platformę
ratowniczą, wentylator, drabiny, kamerę termowizyjną itp.
361[K]49 – ciężki
samochód ratownictwa technicznego SCRt Renault Kerax/Wawrzaszek Inżynieria
Samochodów Specjalnych.
Posiada żuraw
hydrauliczny FASSI F210A23, ramię holownicze, sprzęt ratownictwa technicznego
itp.
362[K]81 – ciężki
samochód kwatermistrzowski SCKw Scania P320/Wawrzaszek Inżynieria Samochodów
Specjalnych
Pojazdem transportowane
są podpory systemowe mechaniczne wykorzystywane podczas katastrof budowlanych
362[K]83 – ciężki
nośnik kontenerów SCKn Renault Kerax/Wawrzaszek Inżynieria Samochodów
Specjalnych
362[K]K2 –
kontener inżynieryjno-techniczny.
Posiada pilarki,
przecinarki, agregaty prądotwórcze, młoty udarowe, sprzęt burzący, podpory budowlane,
podest ratowniczy, zestaw siłowników hydraulicznych, spalinowe oraz ręczne
pompy hydrauliczne. Istotnym elementem wyposażenia kontenera jest zapas drewna
wykorzystywanego do stabilizacji budynków oraz wykopów podczas działań
ratowniczych.
362[K]90 – lekki
samochód rozpoznawczo-ratowniczy SLRr Ford Ranger.

Specjalistyczna
Grupa Ratownictwa Technicznego ‘KRAKÓW’ – działa na bazie Jednostki
Ratowniczo-Gaśniczej nr 2 w Krakowie, została powołana w 2014 roku. Realizuje
poziom gotowości operacyjnej B.
Obszar chroniony
obejmuje miasto Kraków oraz powiaty: krakowski, miechowski, proszowicki,
wielicki, bocheński, limanowski, myślenicki, suski, nowotarski, tatrzański i
powiat kazimierski w województwie świętokrzyskim.
Grupa dysponuje
następującymi pojazdami:
302[K]41 – ciężki
samochód ratownictwa drogowego SCRd „rotator” Renault K460/Wawrzaszek
Inżynieria Samochodów Specjalnych
Jest wyposażony w
rotator o maksymalnym udźwigu 58 ton, po dwie wyciągarki o uciągu 20,12 i 7,5
ton, wyciągarkę główną o uciągu 30 ton i ramię holownicze o udźwigu 25 ton.
302[K]44 – ciężki
samochód ratownictwa technicznego SCRt Scania G450/PS Szczęśniak
Posiada żuraw
hydrauliczny o uciągu 8,3 t, wciągarkę hydrauliczną o uciągu ponad 6 ton,
generator prądotwórczy, sprzęt ratownictwa technicznego, sprzęt burzący,
pilarki, sprzęt OUO itp.
302[K]90 – lekki
samochód rozpoznawczo-ratowniczy SLRr Ford Ranger.
Oraz przyczepa ze sprzętem do stabilizacji.
Specjalistyczna
Grupa Ratownictwa Technicznego ‘CHRZANÓW’ – utworzona została w 2020 roku na
bazie Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Chrzanowie. Realizuje poziom gotowości operacyjnej
A.
Obszar chroniony
obejmuje powiaty: chrzanowski, wadowicki, oświęcimski i olkuski; w województwie
śląskim miasta Tychy i Jaworzno oraz powiat bieruńsko-lędziński.
W skład grupy
wchodzą:
421[K]44 – ciężki
samochód ratownictwa technicznego SCRt Scania P450/PS Szczęśniak.
Na wyposażeniu
posiada żuraw hydrauliczny HMF 2130-K3 o udźwigu 1800 kilogramów przy
maksymalnym wysięgu wynoszącym 10 metrów, wyciągarkę hydrauliczną Superwinch
H30P ze sprzęgłem pneumatycznym o uciągu 13 610 kg, trzy zestawy narzędzi
hydraulicznych, sprzęt burzący, zestaw ratownictwa medycznego, sprzęt OUO,
pilarki itp.
421[K]49 – ciężki
samochód ratownictwa technicznego SCRt Renault CBH.
Wyposażony jest w
żuraw hydrauliczny HIAB o udźwigu 6 ton przy wysuwie ramienia 2 m i 1,5 t przy
wysuwie ramienia 8,2 m, ramię holownicze o udźwigu 21 ton oraz dwie wyciągarki
hydrauliczne: główną o uciągu ponad 20 ton i pomocniczą o udźwigu ponad 9 ton.

Specjalistyczna
Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza ‘NOWY SĄCZ’ – jedna z dwóch tego typu grup
działających w małopolskiej straży pożarnej. Formalnie została powołana w lipcu
1998 roku. Działa na bazie sił i środków Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 2 w
Nowym Sączu i Wydziału Szkolenia Specjalistycznych Grup Ratowniczych – Szkoły
Aspirantów PSP w Krakowie z siedzibą w Nowym Sączu.
Realizuje ona
poziom gotowości operacyjnej A, B, C i U.
Obszar chroniony
poziomu A obejmuje Nowy Sącz oraz powiaty: nowosądecki, gorlicki, limanowski,
nowotarski i tatrzański.
Obszar chroniony
poziomu gotowości B obejmuje województwo małopolskie bez powiatów: miechowskiego,
olkuskiego, chrzanowskiego, oświęcimskiego i wadowickiego, całe województwo
podkarpackie; w województwie lubelskim powiaty biłgorajski i tomaszowski; w
województwie świętokrzyskim miasto Kielce oraz powiaty: kielecki, opatowski,
sandomierski, staszowski, buski, kazimierski, pińczowski i jędrzejowski.
Obszar chroniony
poziomu gotowości C obejmuje województwo małopolskie bez powiatów: miechowskiego,
olkuskiego, chrzanowskiego, oświęcimskiego i wadowickiego; całe województwo
podkarpackie; w województwie lubelskim powiaty biłgorajski i tomaszowski; w
województwie świętokrzyskim powiaty: opatowski, sandomierski, staszowski,
buski, kazimierski i pińczowski.
W skład grupy
wchodzą pojazdy znajdujące się w KM PSP, JRG 1 i 2 Nowy Sącz oraz Szkole
Aspirantów PSP:
252[K]71 – średni
samochód poszukiwawczo-ratowniczy SRp Mercedes Benz Atego 1328
Wyposażony jest w
zestaw narzędzi hydraulicznych, namioty, sprzęt ratowniczy i lokalizacyjny, sprzęt
do uzdatniania wody, sprzęt logistyczny itp. Posiada przestrzeń ładunkową
przystosowaną do przewozu psów ratowniczych.

342[K]73 –
samochód poszukiwawczo-ratowniczy SRp MAN TGE 5.180
Przeznaczony jest
do transportu zespołów poszukiwawczych. Wyposażony jest w sprzęt łączności, zestawy
GPS i wyposażenie osobiste ratowników.
342[K]90 – lekki
samochód rozpoznawczo-ratowniczy SLRr Isuzu D-MAX.
341[K]81 – ciężki
nośnik kontenerów SCKn Mercedes Benz Actros
Przeznaczony jest
do transportu kontenera poszukiwawczo-ratowniczego 250-K5.
252-X01 –
ładowarka teleskopowa Manitou MT1840A 100D+przyczepa
340[K]94 – lekki
samochód kwatermistrzowski SLKw Renault Trafic.
Wykorzystywany
jest do przewozu ratowników i sprzętu.
Quad Polaris z
przyczepą
340[K]82 – średni
samochód kwatermistrzowski SKw Scania P320/Wawrzaszek Inżynieria Samochodów
Specjalnych

Specjalistyczna
Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza ‘KRAKÓW-5’ – powołana została w 2014 roku na
bazie Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 5 w Krakowie.
Realizuje ona
poziom gotowości operacyjnej A.
Obszar chroniony
obejmuje miasto Kraków oraz powiaty: krakowski, olkuski, miechowski,
chrzanowski, oświęcimski, wadowicki, proszowicki, suski, myślenicki, wielicki,
bocheński, brzeski i w województwie świętokrzyskim powiat kazimierski.
W skład grupy
wchodzą:
305[K]21 – średni
samochód ratowniczo-gaśniczy GBA-Rt 2,5/16 Volvo FL 280/BOCAR.
Posiada zbiornik
wody o pojemności 2500 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 250 litrów,
autopompę o wydajności 1600 litrów na minutę, armaturę wodno-pianową, zestaw
ratownictwa technicznego, sprzęt burzący, zestaw ratownictwa medycznego,
podstawowy sprzęt do ratownictwa chemicznego, wodnego oraz wysokościowego, pilarki,
sprzęt pomiarowy, sprzęt OUO itp.
305[K]43 – samochód
gaśniczy lekki ze zbiornikiem wodnym, autopompą i modułem ratownictwa
technicznego GLBA-Rt 1/1 Iveco Daily/Wawrzaszek Inżynieria Samochodów
Specjalnych.
Na wyposażeniu
posiada m.in. maszt oświetleniowy, wyciągarkę elektryczną, agregat
wysokociśnieniowy, węże i armaturę wodno-pianową, linię szybkiego natarcia,
gaśnice, aparaty OUO, agregat prądotwórczy, zestaw narzędzi hydraulicznych
LUKAS, przecinarkę do stali i betonu, pilarki, poduszki wysokociśnieniowe, butle
powietrzne, drabinę nasadkową, zestaw PSP-R1, sprzęt burzący, sprzęt do
neutralizacji wycieków ropopochodnych, sprzęt do oznakowania i zabezpieczenia
terenu działań oraz inny drobny sprzęt ratowniczy.
305[K]71 – ciężki
nośnik kontenerów SCKn Renault Kerax/Wawrzaszek Inżynieria Samochodów
Specjalnych.
Przeznaczony jest
do transportu kontenera 305-K7.
305[K]90 – lekki
samochód rozpoznawczo-ratowniczy SLRr Isuzu D-MAX.
Jest wyposażony w
zestaw ratownictwa medycznego, sprzęt OUO, sprzęt pomiarowy, hydrauliczny i
jeśli zachodzi taka potrzeba sprzęt do lokalizacji osób zasypanych pod gruzami.
305-K7 – kontener
uniwersalny.
Kontenerem może
być transportowany sprzęt wykorzystywany podczas katastrof budowlanych. Między
innymi drewno, podpory aluminiowe, sklejki i płyty OSB.
Komentarze
Prześlij komentarz